Efter ett snöpligt poängtapp senast är herrarna laddade för revansch. På tisdagskvällen väntar derby mot Lindås IBK i Lerums Arena – en match fylld av tempo, känslor och viktiga poäng i tabelljakten. Vi tog ett snack med Albin inför matchen om läget i truppen, derbykänslan och vad som blir avgörande för tre poäng.
Albin, tack för att vi får möjligheten att ställa lite frågor till dig inför matchen mot Lindås IBK.
Bra match senast men svidande poängtapp – hur är läget i truppen och hur laddar man om?
– Ja, vi hade bra koll på Järfälla/Bele i 40 minuter tycker jag, men sedan fallerar det tyvärr och det rinner in två mål i tredje perioden. Samtidigt är läget i truppen gott. Vi hade en bra träning igår och nu är fullt fokus på att tre poäng ska in på kontot mot Lindås.
Flera spelare vittnar om en härlig stämning i årets trupp. Vad tror du det beror på?
– Vi är ett gött gäng som har kul tillsammans, samtidigt som vi kan ställa krav på varandra. Alla vill varandras bästa och vi vill samma sak med vår innebandy. Det skapar både trygghet och energi.
Vad vet vi om Lindås IBK och vad kan vi förvänta oss för matchbild?
– Lindås är ett bra lag med många skickliga spelare. De kommer dessutom från en stark seger mot Hagunda. Jag tror matchen blir intensiv och fartfylld, med mycket känslor och händelser – det är ju trots allt derby.
Vilka styrkor tycker du att årets FBC Lerum har som lag?
– Vår största styrka är kollektivet. Försvarsspelet har verkligen satt sig och det har gjort oss starka. Det är också en stor anledning till att vi vunnit matcher.
Vad blir avgörande för att FBC Lerum ska ta tre poäng?
– Att vi sätter grunderna i försvarsspelet. Utnyttjar deras misstag, går på kontringarna som ges och till sist är effektiva när chanserna kommer.
Vilken spelare tycker du publiken ska hålla ett extra öga på?
– Tim Larsson. Han har sett riktigt vass ut på träningarna den senaste tiden.
Avslutningsvis – vad vill du hälsa Lerums publik?
– Ta er tid att komma ner till arenan och hjälp oss till tre poäng. Ni betyder mycket för oss. Jag lovar en rolig match och en trevlig tisdagskväll! ❤️




